Кошик
18 відгуків
Миколаївська обласна друкарня
+380512670508
+380512670508
Кошик

Зараз компанія не може швидко обробляти замовлення та повідомлення, оскільки за її графіком роботи сьогодні вихідний. Ваша заявка буде оброблена в найближчий робочий день.

Миколаївська обласна друкарня може стати поліграфічним центром на Півдні України,- інтерв'ю з директором підприємства

Миколаївська обласна друкарня може стати поліграфічним центром на Півдні України,- інтерв'ю з директором підприємства

Миколаївська обласна друкарня, якої в 2022 році виповниться 100 років, довгий час перебувала в занепаді і всі показники "говорили" про можливе закриття.

В 2018 році на комунальне підприємство прийшов молодий спеціаліст, який став не тільки першим молодим керівником в друкарні, але ще першою жінкою-директором і з тих пір багато чого змінилося.

Кореспонденти сайту 0512.com.ua вирішили поспілкуватися з директором Миколаївської обласної друкарні Христиною Синичкив і дізнатися, як йдуть справи на сьогоднішній день. Вдалося молодому директору виправити ситуацію, як комунальне підприємство переживає карантин, що змінилося за 2,5 року і як йдуть справи з фінансуванням друкарні. Також Синичкив розповіла, чому не вийшло поборотися за найбільші партії друку бюлетенів для місцевих виборів і зможуть районні друковані ЗМІ залишитися на плаву після нового адміністративно-територіального поділу. Молода жінка-директор і велике підприємство

Коли у Вас сталося саме перше знайомство з Миколаївською обласною друкарнею? Як це було?

Знайомство з друкарнею, як з виробництвом, у мене сталося в студентські роки. Коли я отримувала першу освіту, то у нас була екскурсія, як і у багатьох студентів, які пов'язують своє життя з інформаційною діяльністю. Нас привели і все розповіли, але я тоді не розуміла всього масштабу поліграфії, масштабу друкарні, як виробничого підприємства. Я бачила лише одну нішу, один сегмент - це газетне виробництво, з якою стикалася у своєму повсякденному житті, в подальшій роботі. Тоді я вперше познайомилася з друкарнею і з людьми. Я собі тоді навіть подумати не могла, що я буду з цими хлопцями працювати, так ще й керувати цим підприємством. Та й в принципі у мене тоді не було навіть думки (2008 - 2009 році), що я пов'яжу своє життя з поліграфією. Все тому, що в спогадах з дитинства, коли батьки вчили нас з сестричкою техніки читання на газетах, у мене була жахлива непереносимість запаху газетного паперу. Але, напевно, з часом воно пройшло, якщо так життя розпорядилося. Сьогодні я дуже сильно вболіваю за цю нішу, і за інформаційн друковану галузь і за поліграфію, як окрему галузь, яка останнім часом недостатньо "розпещена увагою влади, і відповідних міністерств, державних програм. Вона існує сама по собі, за що дуже боляче.

Ви стали наймолодшим директором-жінкою за історію існування друкарні. Як починався Ваш шлях на місці директора друкарні?

Я вирішила отримати другу освіту і пішла вчитися місцевому самоврядуванню в інститут державного управління, і росла, проходила крок за кроком. І, коли я дізналася, що на цьому підприємстві, яке мені близька по духу, по направленню і цікаво в плані особистісного розвитку, є вакантна посади керівника, то я тоді вирішила ризикнути і спробувати свої сили, а також зрозуміти наскільки я здатна: А - пройти конкурсний відбір, Б - здатна керувати виробництвом. Зібрала пакет документів і пройшовши всі кола пекла, багато керівників знають, як це все відбувається, мене призначили виконуючим обов'язки директора Миколаївської обласної друкарні. У червні 2018 року я вперше переступила поріг і трохи злякалася, тому що одна справа свої амбіції, а інша справа-це відповідальність за людей, яких не хотілося підвести. Але, благо, тут дуже чудові люди, які знають, що потрібно робити і найголовніше вони знають, що потрібно цьому підприємству. Тому спільно разом нам вдалося, як на мене, дуже багато. Якою була Миколаївська обласна друкарня 2,5 роки тому Згадайте, якою була друкарня, коли 2 роки тому, Ви вперше сюди прийшли вже як в. о. директора? Прийшла я під час складне, в принципі це був рік такий. Багато хто розуміє, що це правда. Коли був дефіцит паперу і, прийшовши на підприємство, у нас залишалося там буквально два рулони паперу на виробництво, кілька тисяч гривень на рахунку і дуже великий збиток у розмірі близько 1 мільйона гривень. Природно першими кроками, які були зроблені, стало придбання паперу. Було дуже складно, довелося брати в борг 20 тонн паперу для того, щоб забезпечити безперервне виробництво. Ми не розуміли тоді, як ми будемо розраховуватися, але постачальники пішли нам на поступки і змогли це діло зробити. Ми провели інвентаризацію, щоб зрозуміти де і на якому місці лежить, все правильно, всі документи в наявності та все обладнання залишилося і в якому стані взагалі приймаю це підприємство. Потім ми трошки зайнялися залученням нових замовників на різних умовах, деяким ми дозволяли зробити післяоплату, деякі, які йшли у нас по графіку у грудні, ми просили, щоб вони розміщували свої замовлення раніше для того, щоб трохи збільшити фінансову оборотку. За пів року, які я працювала, ми зуміли скоротити витрати підприємства і трохи "зрізати" збиток (буквально до 100 тисяч гривень).

В 2018 році, коли Ви обійняли посаду виконуючої обов'язки директора "Миколаївської обласної друкарні", Ви заявили, що найближчим часом плануєте провести повну інвентаризацію та незалежний аудит друкарні. Вийшло Вам виконати так зване обіцянку?

Ми провели інвентаризацію, а аудит ми не проводили. Було у нас заплановано проведення аудиту в 2019 2020 році, але, на жаль, у нас не було вільного залишку коштів для проведення аудиту, так як річний аудит для Миколаївської обласної друкарні коштує близько 100 - 120 тисяч гривень. Це, якщо брати всі ділянки, в тому числі і магазин. А нам, якщо проводити аудит, то необхідно брати 3 - 5 років, щоб оцінити прогрес. Тому, маючи збиток на підприємстві, не один розумний керівник не буде вкладати гроші в аудит, забираючи цим самим, або заробітну плату, або зменшуючи закупівлю витратних матеріалів. Тому, ми трішечки з аудитом почекали. Було прийнято рішення сесією рекомендувати проведення аудиту комунальним підприємством, але власник в особі Миколаївської обласної ради не забезпечив комунальні підприємства фінансовим ресурсом для проведення аудиту. Ми з радістю виконаємо будь-яке рішення власника, але тільки при наявності фінансових коштів.

Шлях до вдосконалення

Який шлях Вам довелося пройти, щоб друкарня стала такою, якою вона є зараз?

На сьогоднішній день Миколаївська обласна друкарня - це стабільно розвивається підприємство, яке має досить міцні позиції для того, щоб приносити плюс і собі, і територіальним громадам, що є власником цього підприємства. В свій час в поліграфії, як галузі, було своє міністерство, свої окремі управління, створені при органах влади. Близько 10 років тому почалася реорганізація цієї галузі. Зараз поліграфія належить сама собі, тренд і стимул задають винятково поліграфісти, які самі і розвивають цю нішу. У тому числі розвивається і наше комунальне підприємство. Так, складно у багатьох питаннях з такою формою власності конкурувати з приватним бізнесом, але нам це вдається завдяки сучасному підходу до цієї справи. Ми почали створювати свій товар, свій продукт під брендом "Миколаївська обласна друкарня", який користується попитом. Ми запустили не так давно свою крафтовую лінію. Це екологічне спрямування, а для виготовлення крафтового сировини не потрібно заново рубати дерева, це переробка, вторинна сировина, яка використовується в поліграфії. Це календарі, планери, які ми виготовили для бізнесу, для того щоб вони могли планувати свій робочий час і вони розходяться на "ура", що нам дуже подобається. Ми створили продукт, від початку задуму до реалізації. В тому числі наші власні блокноти, які ми реалізуємо через магазин "Нова канцелярія", також для інших підприємств ми виготовляємо їх брендовані блокноти. Але є наші, вони виконані в нашому стилі і з власним дизайном, вони зроблені дуже якісно, адже як кажуть наші співробітники, що якість - це перше, що ми повинні дати нашому споживачеві. В тому числі ми розширили спектр послуг для наших партнерів. Для інших поліграфічних підприємств ми робимо палітурні роботи, розмотування і порізку паперів, підготовку різних видів продукції. Розширили свої послуги не тільки для потреб підприємства, але і для підтримки наших колег по цеху - поліграфічних підприємств. На сьогоднішній день ми допомагаємо розмотування і з порізки паперу, з підготовки сировини до друку не тільки миколаївським підприємствам, але й Одесі, Вінниці та Херсоні. Тобто Миколаїв став своєрідним перевалочним пунктом з підготовки сировини для інших друкарень. І в тому числі магазин "Нова канцелярія". Якщо раніше магазин працював на роздріб, то сьогодні ми перекваліфікувалися на обслуговування юридичних осіб. Ми надаємо доставку, у нас існує дисконтна програма і у нас немає такої канцелярії, якої немає в наявності. Якщо чого у нас немає, то ми обов'язково доставимо для нашого замовника. Багато ситуацій Вам і Вашому колективу довелося пережити за ці 2 роки: і брак грошей на зарплати робочим, і поломку друкарської машини, і багато іншого. Де Ви берете сили бути в тонусі і які підбираєте слова, щоб підбадьорювати постійно колектив? Колектив у мене бойовий. Якби не трудовий колектив Миколаївської обласної друкарні, який, як єдина родина, напевно, цього підприємства вже не було. Люди, які тут працюють - це дуже професійні люди. Це дійсно професійні поліграфісти, які пройшли свій шлях, становлення, навчання та вони - це скарб і знахідка для підприємства, для галузі поліграфії в цілому. Всі нюанси є на будь-якому підприємстві і вони долаються завдяки людям. У нас вони масовики-витівники і "золоті ручки". У нас немає чіткого розмежування праці, немає такого, що ти займаєшся тільки одним. Коли біда приходить на підприємство, то всі об'єднуються і роблять все разом. Тому підприємство стоїть, тому підприємство працює успішно, тому, завдяки людям, у нас є перспектива розвитку. На щастя, до нас почали приходити на роботу вже молоді співробітники, що дозволяє мені говорити, що буде спадкоємність поколінь у підготовці професіоналів у галузі поліграфії, що дуже важливо. Тому що на Півдні України поліграфічних навчальних закладів немає. Щоб залучити за спеціальністю поліграфіста, друкаря особливо, його потрібно везти зі Львова або виділяти гроші для співробітника, щоб він приїхав сюди.

Фінансування комунального підприємства

Скільки виділяється фінансування? Та чи достатньо цього? Миколаївська обласна друкарня, як комунальне підприємство, була створена для заробляння грошей в бюджет. Для того, щоб формувався бюджет розвитку і власник, в особі депутатів обласної ради мав можливість, у тому числі з цих грошей, розподіляти кошти. До 2018 року, до мого приходу, Миколаївська обласна друкарня, як підприємство обласної ради, не отримувало фінансування взагалі. Не знаю з чим це було пов'язано. Враховуючи стан справ, маючи мінус по підприємству, природно, ми звернулися до механізмів, які існують. Перше, що ми зробили - клопотали і надали проект рішення обласної ради, для того, щоб нас звільнили від обов'язкової сплати 50% орендної плати, для того, щоб у нас кілька років могла підсумовуватися вся сума від оренди, яка є у нас на підприємстві. До грудня 2021 року ми отримуємо 100% від оренди. Це не багато, це плюс 117 тисяч в загальну річну оборотку, але для нас це дуже хороша підмога було і залишається, тому що накладні витрати у підприємства дуже великі: на електроенергію, водопостачання, заробітну плату і на модернізацію обладнання, яке потребує постійного технічного обслуговування і профілактичних заходів. Наступним етапом, у 2019 році, ми попросили через програму соціально-економічного розвитку, яка розроблена і функціонує на протязі вже багатьох років в Миколаївській області, щоб нас внесли туди і зафіксували деякі пункти, пов'язані з розвитком нашого підприємства. Ми надали стратегію розвитку підприємства до 2023 року, ми надали план розвитку випадки підтримки та фінансування. Депутати обласної ради в 2019 році проголосували за виділення нашої друкарні 500 тисяч гривень. Це те, що ми отримали додатково від власника. Завдяки цим коштам ми змогли дуже добре провести модернізацію та профілактику основних фондів. Також за частину цих коштів ми почали підготовку нового цеху для встановлення комплексу прямого експонування пластин. Потім ми підготували бюджетний запит для майбутнього фінансування, вже для придбання цього обладнання. Отримали ми 750 тисяч з обласного бюджету улітку 2020 року і це стало основною часткою для придбання нового обладнання, яке ми придбали за 1 мільйон 80 тисяч гривень. Також в газетному цеху ми встановили ще клімат контроль, який працює, як на охолодження обладнання приміщення для комфорту праці співробітників, а також на обігрів приміщення і підтримку необхідних температурних показників для того, щоб була підтримана технологія газетного виробництва. Інших джерел фінансування у нашій друкарні немає і все, що ми заробляємо, це все завдяки нашим замовникам, які у нас обслуговуються: це державні установи, комунальні установи, а також приватний бізнес. Якщо перерахувати, то у нас близько 1 500 контрагентів: це ВІДГ, сільські ради, лікарні, поліція, служби порятунку, установи освіти, аграрний бізнес, Баштанський сирзавод, юридичні компанії, нотаріальні контори та багато інших. Річна оборотна наша становить близько 8 - 9 мільйонів, в цьому році, я думаю, що ми дотягнемо до 9 мільйонів спокійно. 9 місяців поточного року ми закінчили з показником мінус 110 тисяч. Так, це не прибуток. Чому не прибуток, тому що в цьому році багато підприємств потрапили в карантин, ми не закрилися, ми не дозволили собі зупинити виробництво, тому що консервація виробництва Миколаївської обласної друкарні це дуже витратна справа, а потім, щоб його запустити, потрібні великі кошти. Тому було прийнято рішення на рівні керівництва підприємства і трудового колективу, що ми не зупиняємося, а продовжуємо працювати. Але економіка дає своє. Десь за 9 місяців карантину, у нас відтік замовників стався на 35%. Це пов'язано з тим, що деякі партнери підприємства зупинилися на момент карантину, деякі зменшували видаткову частину. Сподіваємося, що це все скоро закінчиться і ми заробимо на повну потужність, до чого ми готові. Друкарня займалася виготовленням виборчих бюлетенів. Вистачало вам машин, персоналу і часу на цю роботу? І доводилося залучати до виготовлення бюлетенів приватні друкарні?

Ми друкували бюлетені, але не у великій кількості, це були ВІДГ. На жаль, участі в боротьбі за велике замовлення, який стосується виборів міського та обласного рівня, нам довелося відмовитися. Це було пов'язано не з-за того, що ми були не готові, так як ми були повністю укомплектовані і штатом, і машинами, та витратними матеріалами. Сталося це з-за того, що на той момент у нас сталася смерть на підприємстві з-за коронавіруса. І природно виконуючи протоколи Міністерські та місцевих наших ТЕБ НС, ми провели масове тестування співробітників, у тих, у кого був виявлений коронавірус їх відправили на лікування або на самоізоляцію. Тому ми залишилися дуже маленьким кістяком для того, щоб доопрацювати і виконати ті замовлення, які були у нас на той момент, в тому числі ті зобов'язання, які ми взяли на себе по бюлетенях. Час був важкий, але ми його подолали. На жаль, ми не змогли поборотися за той більш велике замовлення і допомогти підтримати виборчі комісії друку бюлетенів для виборів, але найважливіше, що ми змогли зберегти людей, які були схильні до цієї небезпеки. А все ще попереду. Я думаю, це не останні бюлетені за які нам довелося боротися. Скільки грошей виділили на виготовлення виборчих бюлетенів? Для нас це буквально 46 тисяч гривень. Це не прибуток, вартість замовлення. Життя колективу друкарні

Скільки людей на даний період у вас працює в колективі? І чи змінилася ця цифра з Вашого приходу в друкарню?

Так, кількість працівників змінилося. На сьогоднішній день у нас працює 38 співробітників - 37 в штаті і один співробітник притягнутий, який займається просуванням підприємства та залучення нових замовників, також дві співробітниці в декреті, яких я з нетерпінням чекаю. Відбулося в деякій мірі оновлення колективу з залученням нових людей, але основні "бійці" залишилися колишні, які працюють десятки років тут.

Як зараз йдуть справи з бюджетом "Миколаївської обласної друкарні"? Отримують працівники регулярні зарплати?

Я можу сказати, що скільки існує Миколаївська обласна друкарня, які б не були директори і як би не складалися фінансові обставини на підприємстві, жодного разу за всі роки незалежності не було порушено трудове законодавство, яке забезпечує заробітну плату. Заяви та передумови, що цих грошей немає, я думаю, були часто, в тому числі за ті 2, 5 року, коли я тут працюю. Були такі моменти, коли тобі потрібно платити заробітну плату, а в тебе 15 тисяч на рахунку не вистачає, для того щоб виплатити всім і все. Тому дзвониш просиш, щоб погасили заборгованості, робили передплату для того, щоб гарантувати і виплатити людям те, що вони заробили. На щастя, зараз такої проблеми немає, зарплати виплачуються вчасно. Хотілося б її звичайно вище і побільше для людей, адже вони цього заслуговують. Я щиро сподіваюся, що обороти Миколаївської обласної друкарні збільшаться, збільшиться обсяг замовлень і ми зможемо підвищити рівень заробітної плати до того рівня, до якого люди гідні.

Які послуги друкарня надає городянам Друкарня має власний магазин. Розкажіть якусь продукцію у вас можна придбати миколаївцям і за якою ціною?

Магазин "Нова канцелярія" - це рай канцелярії в Миколаєві. У нас є все. Є власний товар, який ми виробляємо, є канцелярія наших партнерів , яку ми реалізовуємо в нашому магазині. Наш магазин працює з різними юридичними підприємствами з оптової реалізації та забезпечення канцелярією (від сфери освіти, медицини і закінчуючи правоохоронними органами, нотаріатом), а також ми орієнтуємося на роздріб, обслуговування звичайного простого миколаївця - починаючи з маленької дитини, якій потрібна розфарбування і фарби, закінчуючи школярами, студентами і людьми, яким потрібні якісь канцелярське приладдя в побуті (скотч, клей і т. д.). Ми намагаємося максимально наситити товаром магазин для того, щоб можна було прийти і придбати все необхідне в одному місці, а не шукати по різних магазинах. Також цим літом ми запустили свій сайт, враховуючи епідеміологічну ситуацію в країні, це дозволить якомога більше мінімізувати контакт споживача, а також ми запустили сайт не лише, як місце, де можна ознайомитися з переліком наших послуг і товарів, як поліграфічних, так і магазину, але і в тому числі, щоб люди могли замовити. Відразу ж натиснувши в один клік ти робиш замовлення. Також здійснюємо доставку, а особисто транспортом Миколаївської обласної друкарні, можна самовивозом забрати товар на місці (вулиця Георгія Гонгадзе,3) або ми відправляємо Новою Поштою. За час запуску сайту у нас з'явилися клієнти не тільки з міста Миколаєва, але і в тому числі з Чернігівської, Черкаської, Дніпропетровської, Донецької, Луганської, Львівської, Одеської, Херсонської та Запорізької областей, а також Києва. Нас це радує, що наш продукт поширюється по всій території України. Надає ваше підприємство послуги друкарні приватним особам?

Звичайно надаємо. Наш замовник різний. Хто б до нас не прийшов, ми готові відпускати. І звичайно наш споживач - це і звичайна людина, якій потрібно переплести, і студент, якщо йому потрібно зробити дипломну роботу, і письменники, які хочуть випустити свою книгу і в тому числі великий бізнес, який без нас поки не справляється.

Яка зараз Миколаївська обласна друкарня

Зараз друкарня значно змінилася в кращу сторону, що ще стоїть у планах найближчим часом?

Плани у нас Наполеонівські. Як і всі молоді керівники, я не хочу стояти на місці. У мене ще багато енергії і бажання робити щось і на щастя завдяки своїм людям, в тому числі ми бачимо перспективи розвитку і нашого підприємства і галузі. Хочеться, щоб назву "Миколаївська обласна друкарня" звучала, як колись, і стало центром поліграфії на Півдні України, мені б цього дуже хотілося, але до цього потрібно прагнути. Багато чого було втрачено, але не все втрачено. Наступним нашим планом є і тут вже йде підготовка придбання нових цифрових машин для того, щоб розширити спектр послуг для нашого замовника. Тому наш наступний проект - це цифрове обладнання, це цифра і поліпшення якості поліграфічної продукції. Колись існував Центр оперативної поліграфії і в наших планах оновити і заново відкрити. Ми хочемо максимально наситити різними послугами цей Центр ми вже цим займаємося, готуємо прайс і види послуг, співробітників і окреме обладнання для обслуговування Центру оперативної поліграфії. Я сподіваюся, що швидше закінчиться епідемія, і ми зможемо зібрати трохи більше фінансового ресурсу, щоб наблизити цей проект до реалізації. Мені б хотілося, щоб 1 березня 2021 року Миколаївська обласна друкарня зустріла своє 100-річчя з оновленим парком поліграфічного обладнання, з здоровим трудовим колективом, а жителі Миколаївської області пишалися свої комунальним підприємством і розуміли, що все було не дарма.

Що буде з друкованими ЗМІ

Хотілося б торкнутися теми районних друкованих ЗМІ.

Вже довгий час районні газети страждають від регулярного зменшення тиражів. Ви багато їздили по районах, вивчали проблему друкованого видання. Як ідуть справи зараз, що змінилося і в яку сторону? Основний профіль діяльності нашого підприємства, який з давніх часів є і він зберігається - це газетне виробництво. З кожним роком ми бачимо, як друковані ЗМІ зменшують свої тиражі або йдуть в онлайн і ми розуміємо, що цей сегмент втрачає свою міць, ми терям, в тому числі свою рентабельність. Після формування засобів масової інформації, газети зіткнулися з ринком, хтось увійшов у конкурентність, а хтось не ввійшов. І були ряд газет, які дуже сильно постраждали, а є, які збільшили свої обсяги. Здавалося, що вже не може бути щось гірше, але з'явився COVID-19, який "підрізав крила" друкованим виданням. Ми навесні зіткнулися з тим, що були зменшені тиражі для економії ресурсу, тому що рекламодавець, якому не було потреби, не заходив на друковані смуги. Багато редакції пішли на карантин, перевелися на 0,75 ставки і т. д. чи Є перспективи? Як на мене, то є. Але це моя суб'єктивна думка. Мені б дуже хотілося, щоб у друкованих ЗМІ було гарне майбутнє і щиро сподіваюся, що з-за територіальної реформи щодо укрупнення районів, після перереєстрації, об'єднавши зусилля, наші друковані ЗМІ зможуть працювати краще, якісніше і мати ще більше своїх читачів. Зараз складно всім і є чинники, які від тебе не залежать. Ти можеш прогнозувати, а в кінцевому підсумку, як ця ситуація з епідемією, візьме свої обороти і ми чудово розуміємо, як вона обмежує нас, як виробництво газет, юридичних осіб у тому числі. Тому спрогнозувати ситуацію практично не реально. На жаль, як і в поліграфії, в друкованих ЗМІ підтримки від держави і від місцевої влади на даний момент практично немає. Як Ви вважаєте, чи не призведе територіальний поділ районів до повного закриття районних друкованих ЗМІ?

Зараз прогнозувати складно, тому що ми не знаємо, що буде завтра, у зв'язку з економікою, ситуацією і т. д. Але є досвід інших країн, як у них це сталося. Далеко не будемо ходити, сусідня Польща. Коли у них сталося адміністративно-територіальний поділ, то у них відбулося укрупнення газет. Всі газети укрупнювалися в акціонерне товариство, тобто була одна велика газета на весь район, а ті газети, які залишилися без районного центру, вони стають філіями або корпунктами цього ве видання. Це практика Польщі. Чи підуть наші друковані ЗМІ з цього шляху, мені сказати складно. Це їхнє особисте рішення і право. Або ж вони будуть працювати якимось чином самі на самовиживання. Наша друкарня в будь-якому випадку буде підтримувати будь-яку газету, яка у нас друкується, залучаючи рекламодавців, намагаючись не підвищувати ціни на виготовлення продукту, але рішення за майбутнє за ними. Я дуже сподіваюся, що органи місцевого самоврядування, які сьогодні израны (ВІДГ і обласна рада) все таки звернуть увагу на цю галузь, на створені окремі відділи, у нас існує окрема програма. Я вважаю, що зараз потрібно журналістів-газетярів підтримати. Якщо порівняти районні та міські газети. Чи є різниця? Ситуація однакова. Економіка практично для всіх однакова, просто хтось з нею вміє працювати, а кого-то вона ламає. Це, як і в поліграфічних підприємствах. У когось є замовлення, а у кого-то немає. Когось ця "подушка безпеки" врятувала, а комусь довелося закритися. Тому тут тільки нарікати на свою смышленность і вміння працювати в ринку, вміння лавірувати в цих непередбачених обставин і приймати рішення брати участь в якихось майбутніх проектах. Стояти на місці однозначно не можна.

Інші статті